19. jul, 2021

Syl kleurt rood

De Rode Salon in het Paleis oogt warm en mysterieus. Zacht lampenlicht kleurt ogenschijnlijk onschuldig het historische ‘empire’ interieur. Gedrapeerde zware gordijnen raken net aan het rode tapijt. De elegante voet omhult met een vrouwelijke open pump, mooi rood en de hak wel 10 cm hoog. Een spannende interventie van heden in verleden, maar niks is wat het lijkt. Het contrast in de tijd, de overeenkomst rood, wat zou hier zijn gebeurd?

De oudste koninklijke prijs voor de vrije kunst zet voet in het Paleis. Grensverkenners, kunstenaars met lef prijken aan de muren, liggen gevloerd of bewegen door het historisch interieur. Met dank aan koning Willem de derde. Precies 150 jaar geleden bedacht hij, liefhebber, de aftrap van de aanmoedigingsprijs voor de vrije schilderskunst. Vrij is een ruim begrip. Gek op drank, de jacht en vrouwen was Willem de derde heel even getrouwd met een volle nicht. Al mopperend, opvliegend en impulsief waren echter buitenechtelijke relaties hem lief. Een bruut man en ogenschijnlijk meer dan stout zoals door menig werd beweerd. Pas geliefd door het Nederlands vrijzinnige volk na de watersnoodrampen door zijn aanwezigheid en gulle giften. Op 61 jarige leeftijd ging hij “King Gorilla” zijn bijnaam in het buitenland, op jacht naar zijn 2de vrouw. Emma was de naam en die wilde wel. Emma 20 jaren jong startte het gezin waar Wilhelmina werd geboren. Wilhelmina was pas 10 toen haar vader overleed en ze werd als kleine dame opvolger van de troon met moeders als wakend oog. Onze koning Willem Alexander opende de tentoonstelling nu 150 jaar later. Beatrix en Juliana waren hem voorgegaan in tijden van hun troon.  Prinses Beatrix deelde de koninklijke kunstprijs 2021 uit aan  3 winnende deelnemers, buitenstaanders van de gevestigde orde.

Het inkijkje in de Rode Salon voelt nu stout. Spannend rood is wat we  waarnemen en een felle spot op de sensuele noot, toegevoegd en winnaar uit 2018. Een schilderij  genaamd ‘Woman’, een sexy voet omhult met een ietsje rood. Ina van Zijl is de kunstenaar, haar atelier in Chinatown, grenzend aan het Red Light District. De buurt wordt geassocieerd met rood, erotiek, seks maar ook met steeds minder bloot. Rode gordijnen en rode lampjes verdwijnen langzaam uit het straatbeeld, ze doven. Is dit het nieuwe visueel zichtbare heden? Waar zijn ze heengegaan? Ondergedoken wellicht in achterkamers of louche bordelen? De grenzen aangescherpt, behoort dit straatbeeld in de komende jaren dan toch echt tot het verleden?

Amsterdam, 19 Juli 2021.

 Paleis op de Dam 

Tentoonstelling Grensverkenners: https://www.paleisamsterdam.nl/grensverkenners/